Sökmotoroptimering

Med mer än 10 års erfarenhet av sökmotoroptimering, bygger vi sökmotoranpassat från början.

Det kan vi göra rent tekniskt

Det finns mycket man kan göra för att sökmotoranpassa en webbplats. Jag listar ett axplock av detta nedan.

Struktur

Hierarki

I början är det viktigt att man tänker till när det gäller sid-strukturen på webbplatsen.

├─ Hem
└─ Projekt
   ├─ Project A
   └─ Projekt B

Om man inte gör det rätt från början så går det ändra på strukturen i efterhand. Nackdelen med det är att om man har fått länkar till undersidorna så kommer de att länka fel om adresserna ändras. Det går att peka om gamla adresser till nya, men det är inte fullt lika bra.

XML sitemap

För att sökmotorerna så snabbt som möjligt ska få information om nya eller förändrade adresser så kan man skapa en XML sitemap. Det är en lista på de sidor som finns som sökmotorerna kan använda som komplement till att gå igenom webbplatsens länkar.

Optimalt är att skapa en dynamisk XML sitemap som uppdaterar sig själv automatiskt varje gång en ny sida lagts till.

Robots

Ser till att robots.txt finns och länkar korrekt till en XML sitemap.

Ompekningar

Om man stökat till sid-strukturen, bytt system eller bytt domän så kanske inte de gamla adresserna fungerar länge. Det som då behövs är att peka om dem. Det görs med fördel i en htaccess-fil men kan också göras i PHP.

Snabbhet

Att webbplatsen är snabbt är väldigt viktigt då det påverkar både besökare och sökmotorer. En långsam webbplats får både användare och sökmotorer att dissa den.

När det gäller hastigheten på en webbplats finns det jättemycket man kan göra. Det finns så mycket så vi kommer inte att gå igenom det mer exakt här.

Formel 1

PageSpeed Insights

Google har ett eget verktyg som heter PageSpeed Insights för att mäta hastigheten. Klistra bara en länken till din webbplats för att se hur snabb den är. Man får också förslag på vad som kan förbättras.

Kod

Att ha en välskriven kod har många fördelar. Ur sökmotorsynpunkt är det främst rätt HTML och snabb webbplats som viktigt rent kodmässigt. När det gäller sökmotoroptimering så finns det mycket som kan ses som välskriven HTML. Det vi alltid tänker på när vi skriver HTML-kod är det nedan.

PHP-kod

Välskriven HTML

  • Undvik att generera HTML med javascript - Om HTML-koden genereras med javascript kan sökmotorerna få svårare att läsa innehållet.
  • Undvika onödig HTML i den mån det är möjligt. Mycket HTML innebär mer för webbläsaren att ladda in och processa.
  • Rätt HTML-tagg på rätt ställe - Att använda rätt HTML-tagg för rätt typ av element. För huvudrubrik ska exempelvis h1 användas.

Meta titlel och meta beskrivning

Ser till att webbplatsen har meta titlar och meta beskrivningar och att dessa kan sättas i admin.

Mobilt

Ser till att webbplatsen är mobilanpassad och responsiv.

Verktyg

Google Analytics

Att veta hur mycket besök man har och vart de kommer ifrån kan vara värdefullt. Därför kan man lägga in Google Analytics som är en kostnadsfri tjänst från Google. Vi vill att du äger ditt konto och därför är det viktigt att du skapar det. Därefter hjälper vi gärna till att lägga in det script som krävs för att det ska börja spåra besökare.

Google Search Console

Webmasters Tools eller Google Search Console som den heter nu för tiden är en tjänst från Google. Man kan där hantera sina webbplatser och där finns ett antal inställningar man kan göra. Det går exempelvis att ställa in om domänen har www eller utan www samt lägga till en adressen till XML sitemap om en sådan finns.

Hexagoner

Förutom att sätta inställningar kan man få reda på om man fått något straff av Google samt om Google har problem att läsa någon eller några av sidorna.

Innehåll

Även om tekniska ingrepp är bra ur sökmotorsynpunkt, så är det jätteviktigt att det finns rikt och bra innehåll på webbplatsen. Om det saknas hjälper inte de tekniska åtgärderna till speciellt mycket. Med innehåll menar jag text bild och video.

Text

För att sökmotorerna ska få så bra uppfattning om vad sidan handlar om behövs text. Enligt tester som gjorts på nätet är mer text bättre. Det viktigaste är dock att alltid se till att det är kvalitativt så att besökaren stannar kvar. Se också till att behålla den röda tråden och inte sväva ut från ämnet.

Bilder

Det finns ett antal saker att tänka på när det gäller bilder.

  • ALT-attribut - Se till att alla bilder har ALT-attribut, vilket innebär en beskrivande text om bilden.
  • Rätt filformat - Vi rekommenderar JPG för foton och PNG för illustrationer.
  • Rätt filstorlek - En stor bild tar lång tid att ladda in. Lägg därför inte in en större bild än du behöver. Oftast bygger man webbplatsen så att den automatiskt skalar ner bilderna till en bra storlek.

Läs mer om Innehåll.

Länkar

En av Googles viktigaste faktorer inom sökmotoroptimering är länkar. Ju fler kvalitativa relevanta länkar du får, ju större är chansen att du kommer högt upp på Google. Enligt Googles riktlinjer får man inte köpa länkar så därför säljer vi heller inte några.

Det du kan göra själv är att försöka på alla sätt du kan få ut ditt budskap för att på så sätt få naturliga länkar. Om ni skapar riktigt bra innehåll finns också chansen att andra länkar till dig.

Relaterat